Hogyan válasszunk pszichológust?

(Ez a szöveg a Hogyan válasszunk pszichológust? című videó rövid tartalma.)

Mielőtt választanánk, először is el kell köteleződni. Nem könnyű döntés felvállalni azt, hogy a saját erőmből most nem tudom megoldani a problémáimat. Meg kell tudnom magamban fogalmazni azt is, hogy körülbelül mi a célom, mit szeretnék, milyen segítséget várok. De Shazer amerikai pszichoterapeuta és családterapeuta (1985) szerint azok a kliensek és családok, amelyek szaksegítséget szeretnének kérni, "a vevő", "a panaszkodó", és a "látogató" szerephelyzetét reprezentálják. A "látogatók" rendszerint azért keresik fel a szakértőt (tanácsadót, terapeutát), mert küldték őket, vagy hogy ezt is kipróbálják, igazi belső motiváció, valódi elkötelezettség nélkül. A "panaszkodók" boldogtalanok és bizonytalanok, még abban is, hogy be akarnak-e kapcsolódni a segítő folyamatba. Számukra az a fontos, hogy úgymond kipanaszkodják magukat, számukra egy együttérző és nem ítélkező meghallgatás – akár egy alkalom is – elég lehet. Mélyebb feltáró munkát nem igényelnek, valódi változásra még nem készek. A vevők azok, akik igazán segítséget várnak. Amíg az emberek nem válnak "vásárlóvá", addig nehéz a változtatásban segíteni őket. A probléma általában abból adódik, hogy a leendő kliens sokszor maga sincs tudatában annak, hogy mit is vár igazán, vagy pedig nem tudja megfogalmazni. Ilyenkor fordul elő, hogy a terapeuta már lépne tovább a panaszkodás szintjéről, de a kliens újból és újból visszatér a sérelmei sorolásához – persze, hiszen ő ezért jött, hogy meghallgattassék! A látogató típusúnál ott lehet a csalódás, ha azt tapasztalja, hogy eljött, eltelt egy-két-három alkalom, és nem történt semmi, nem változott meg gyökeresen az élete, nem oldódott meg a probléma magától. Ekkor hajlamos keserűen legyinteni: na, hát ennyit érnek a pszichológusok.
De tételezzük fel, hogy valaki eldöntötte, hogy ténylegesen vevő lesz, tisztában van azzal, hogy ez elkötelezettséget és kitartást igénylő, folyamat jellegű munka lesz. Akkor hogyan válasszon pszichológust? Tudnunk kell, hogy a pszichológiai tanácsadás vagy a terápia sikere nem annyira az alkalmazott elméleten vagy az adott módszeren múlik, hanem sokkal inkább a segítséget nyújtó és kliens közötti kapcsolaton. Ez egy élő emberi kapcsolat, amely a bizalmon és a szakember hitelességén múlik. Ezért a pszichológus és a segítséget kérő személy összeillése a legfontosabb.
Fontos, hogy mielőtt sor kerülne az első találkozásra, már legyen valamilyen képünk a szakemberről. Az emberek általában vagy személyes ajánlás útján választanak pszichológust, vagy a neten keresgélnek. Az ismerősök ajánlása fontos útmutató, de ebben az esetben is érdemes azért informálódni a szakemberről, mert lehet, hogy az ismerősünk problémájára ő volt a megfelelő, a miénkre viszont nem ő lesz. Más szempontból is érdemes megfontolni az ilyen esetekben a választást, mert rokonokat, barátokat, közeli ismerősöket nem vállalhat be párhuzamosan a pszichológus. Ma már a legtöbb praktizáló szakembernek saját oldala vagy bemutatkozása van, amelyet a neten meg lehet találni. A legtöbb bemutatkozásnál fénykép is van, amelynek alapján kialakíthatjuk az első személyes benyomásunkat is.
Milyen szűrők játszhatnak szerepet a keresésnél? Talán a legfontosabb a tanulmányi, szakmai háttér, a referenciák (valóban befejezett szakvizsgával, képzettségekkel rendelkezik-e). Fontos persze az elérhetőség is, időben, térben – ne túl messze legyen a rendelő, számunkra megfelelő időbeosztásban dolgozik-e. Nézzük meg, hogy milyen problématerületeket szokott vállalni, ebbe beleillik-e a miénk, milyen módszerekkel dolgozik, és az számunkra elfogadhatónak tűnik-e. Ha úgy gondoljuk, hogy az első szűrő alapján el tudjuk vele képzelni a munkát, hívjuk fel időpont-egyeztetés céljából. A telefonbeszélgetés további fontos szűrő lehet, hiszen a nekünk való pszichológus általában már a telefonon keresztül is bizalmat ébreszt bennünk. Ha nem tud rögtön időpontot adni, akkor az érzéseink alapján döntsük el, kitartunk-e nála és várunk, vagy ha nem, kérjük meg, hogy esetleg ajánljon maga helyett kollégát.
A következő szűrő a leginkább döntő: a személyes találkozás, az első beszélgetés a döntő. Hogyan fogad minket, milyen első benyomásaink vannak. Milyenek a körülmények, megvalósul-e a zavartalanság, vannak-e becsörgő telefonok. Hogyan figyel ránk, milyen metakommunikatív technikákkal él, létrejön-e a szimpátia, bizalom. telefonhívás, idői keretek), a környezet (kényelem, kellemes helység), figyeljük meg önmagunkon, hogy az első óra végén milyen érzésekkel távozunk.